יראת אלוהים

יראת ה' ומטרות חיי המאמין המשיחי

"הַלְלוּ-יָהּ, אַשְׁרֵי-אִישׁ יָרֵא אֶת-יְהוָה בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד" (תהלים קי"ב 1)

דבר ה' אומר לנו כאן שמאושר הוא האיש / אישה אשר ירא את ה'. וכתוצאה מכך, אותו איש חפץ מאוד – רוצה מאוד לעשות את מצוות ה'.

אשרי האיש הירא את ה' – מאושר / מסופק הוא האיש הירא את ה'.

חשוב להבין את כוונת המילה "יראה". המילה "יראה" לקוחה מ- "ירא" – מילה נרדפת לפחד. כלומר, יראה זה פחד. אך לא פחד כשעומדים עם פיק ברכיים, או פחד משתק, אלא פחד שמשולב בו כבוד וקדושה לה'.

שמות כ' 18-20
"וְכָל־הָעָם֩ שמות כ 18: יט 16, 18 רֹאִ֨ים אֶת־הַקּוֹלֹ֜ת וְאֶת־הַלַּפִּידִ֗ם וְאֵת֙ ק֣וֹל הַשֹּׁפָ֔ר וְאֶת־הָהָ֖ר עָשֵׁ֑ן וַיַּ֤רְא הָעָם֙ וַיָּנֻ֔עוּ וַיַּֽעַמְד֖וּ מֵֽרָחֹֽק׃ וַיֹּֽאמְרוּ֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה דַּבֵּר־אַתָּ֥ה עִמָּ֖נוּ וְנִשְׁמָ֑עָה שמות כ 19: דבר' ה 5, 27-23; עבר' יב 19-18 וְאַל־יְדַבֵּ֥ר עִמָּ֛נוּ אֱלֹהִ֖ים פֶּן־נָמֽוּת׃ וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־הָעָם֮ שמות כ 20: ברא' טו 1‡ אַל־תִּירָאוּ֒ כִּ֗י לְבַֽעֲבוּר֙ שמות כ 20: ברא' כב 1‡; שפט' ב 22‡ נַסּ֣וֹת אֶתְכֶ֔ם בָּ֖א הָאֱלֹהִ֑ים וּבַעֲב֗וּר שמות כ 20: דבר' ד 10; ו 24; משלי ג 7; טז 6 תִּהְיֶ֧ה יִרְאָת֛וֹ עַל־פְּנֵיכֶ֖ם לְבִלְתִּ֥י תֶחֱטָֽאוּ"

העם שומע ורואה את מה שקורה בהר סיני, שההר כולו עשן והם מפחדים – " וַיַּ֤רְא הָעָם֙". משה אומר לעם שזה בסדר, שלא יפחדו ("אַל־תִּירָאוּ֒"), וכי ה' עושה את כל הדברים האלו בכוונה כדי שתהיה בהם יראתו – יראת ה', כדי שתהיה בהם התחושה של הפחד עם הכבוד והקדושה כלפי אלוהים כדי שלא יחטאו.

ספר משלי מדבר הרבה על יראת ה' יותר מכל ספר אחר – נדפדף קצת בדפי הספר וננסה ללמוד משלמה החכם מכל אדם על יראת ה'.

משלי ט' 10
"תְּחִלַּת חָכְמָה יִרְאַת יְהוָה וְדַעַת קְדֹשִׁים בִּינָה"

לא מדובר כאן על רמת המשכל שלנו או מה הקב"א או הדפ"ר של החיילים, גם לא מדובר על לימודים בטכניון, באוניברסיטה או במכללה, אלא נאמר בבירור שההתחלה של החכמה היא יראת אלוהים. זה המדד החשוב ביותר שאלוהים נותן.

משלי י"ד 26-27
"בְּיִרְאַת יְהוָה מִבְטַח-עֹז וּלְבָנָיו יִהְיֶה מַחְסֶה יִרְאַת יְהוָה מְקוֹר חַיִּים לָסוּר מִמֹּקְשֵׁי מָוֶת"
יראת אלוהים מבטח עוז; יראת אלוהים היא מְקור חיים.

משלי י"ט 23
"יִרְאַת יְהוָה לְחַיִּים וְשָׂבֵעַ יָלִין בַּל-יִפָּקֶד רָע"
יראת אלוהים היא מקור חיים.

משלי י' 27
"יִרְאַת יְהוָה תּוֹסִיף יָמִים וּשְׁנוֹת רְשָׁעִים תִּקְצֹרְנָה"
יראת אלוהים תוסיף חיים.

אם כן, יראת אלוהים מובילה לחיים, היא מקור החיים שלנו והיא מוסיפה חיים.

ישוע אמר ביוחנן י' 10 שהוא בא כדי שלנו יהיו חיים ובשפע. בישוע, החיים האלו יכולים להיות מלאים.

ישעיהו מתאר את "איש אלוהים": "וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת יִרְאַת יְהוָה הִיא אוֹצָרוֹ" (ישעיהו ל"ג 6).
אמונת עתיך = אמונת זמנך, אמונת חייך, תהיה החוזק (חוסן) של האדם שירא את אלוהים.

ומה יהיה אוצרו של האדם? לא הכסף שלו, גם לא אוסף הבולים שלו או האיי-פון 8 או 6 שלו, אלא יראת אלוהים היא אוצרו!

מה אתנו? איך אנחנו יכולים להשיג את יראת ה'? איך אנחנו יכולים לאצור באוצרותינו, במחסנינו את יראת ה'?

עבור בני ישראל בהר סיני אלוהים הרעיד את ההר כדי שיראתו תהיה איתם, כדי שתהיה להם יראת ה'.(עברים י"ב 18-29 – ההכרה שהוא שהרעיד אז, יעשה זאת שוב ובגדול יותר).

שלמה שכתב את ספר משלי כותב על כך בפרק ב' 1-5
"1בְּנִי, אִם-תִּקַּח אֲמָרָי; וּמִצְו‍ֹתַי, תִּצְפֹּן אִתָּךְ. 2לְהַקְשִׁיב לַחָכְמָה אָזְנֶךָ; תַּטֶּה לִבְּךָ, לַתְּבוּנָה. 3כִּי אִם לַבִּינָה תִקְרָא; לַתְּבוּנָה, תִּתֵּן קוֹלֶךָ. 4אִם-תְּבַקְשֶׁנָּה כַכָּסֶף; וְכַמַּטְמוֹנִים תַּחְפְּשֶׂנָּה. 5אָז–תָּבִין, יִרְאַת יְהוָה; וְדַעַת אֱלֹהִים תִּמְצָ

כדי להבין את מה שכתוב, חשוב לשים לב למילים קטנות – מילות יחס: "אם", "אז" – בפסוקים 1, 3, 4 כתוב "אם" ובפסוק 5 כתוב "אז" – כלומר, אם נעשה כך וכך, אז נשיג את מה שביקשנו. אם ניקח את אמרות ה', כלומר נלמד, נאחז, נצפון ונשמור בליבנו את דבר ה', אם לבינה נקרא, אם נבקש את החכמה (חכמה בתנ"ך זה לא החכמה של היום), אם נבקש אותה, אם נחפש אותה כמו שמחפשים כסף או מטמון.

לדוגמא: עובד במפעל שעובד במשמרת של 9 שעות, והשעה ה-7 כבר הגיעה, המחשבות כבר מתחילות – "עוד שעתיים זה נגמר", העייפות מתגברת והמחשבות הן רק "מתי תסתיים כבר המשמרת"??!! ואז, מגיע מנהל המשמרת ואומר שבעל המפעל חפץ בסיום המשימה המיוחדת שעליה בדיוק עובדים, ולכן הוא מוכן לתת לכל מי שיישאר שעות נוספות 400% ולא 150%! כלומר, פי 4 לשעה.

מה לדעתך היית עושה? לכל אחד מאתנו בטח יש משהו – אחד רוצה לראות את האישה והילדים, אחד קבע להיפגש עם חברים וכדומה.

רוב הסיכויים שנאמר "כן בטח, למה לא"? לצערנו אין כמעט בוסים כאלה, וכדי להשיג את השכר שלנו עלינו לעבוד קשה, ויחד עם זאת אנו מוכנים לעבוד שעות נוספות כדי להשיג את המטמון הקטן.

לעומת זאת, שלמה אומר שאם נחפש את החכמה כמו שאנו מחפשים כסף, אם נחפש את קרבת האדון כמו שאנו מחפשים מטמון, אז נבין את יראת ה', אז נשיג את יראת ה'.

לכל אדם יש מטרה בחיים. מה המטרה שלנו?

ישנם אנשים שמטרתם היא להיות עשירים, או לחיות חיי נוחות. העולם שבו אנו חיים מכוון אותנו למטרות החומריות – לרוץ ולהשיג כסף וכמה שיותר, ובזה להשיג גם חיי תענוגות.

ישנם אנשים שמטרתם לחיים היא להשיג אישה יפה, אבל לא סתם יפה, אלא כזו שכולם יראו שהיא יפה. או נשים שהמטרה שלהן זה להשיג גבר שיאהב אותן.

ישנם שאומרים שהכי חשוב זה הגשמה עצמית. ישנם אחרים שמואסים בחיי החומרנות ומחפשים "הארה" והולכים להודו להגשים את עצמם.

אלו הן המטרות שהעולם מכוון אותנו אליהם, חיים "שמחים", חיים "משגשגים" עם הגשמה עצמית, כשהדגש הוא על "כאן ועכשיו"!

אבל, מהי המטרה של חיי המאמין המשיחי? מהי המטרת החיים של איש שירא את ה'?

מטרות חיי המאמין המשיחי – של איש ירא ה' צריכה להיות הרבה יותר נעלה

1. להשתנות ולהיות יותר דומים לישוע. "וְאַל תִּדַּמּוּ לָעוֹלָם הַזֶּה, כִּי אִם הִשְׁתַּנּוּ עַל-יְדֵי הִתְחַדְּשׁוּת הַדַּעַת כְּדֵי שֶׁתַּבְחִינוּ מַהוּ רְצוֹן אֱלֹהִים, מַהוּ הַטּוֹב וְהָרָצוּי וְהַמֻּשְׁלָם בְּעֵינָיו" (רומים י"ב 2). למה להשתנות? "עַד כִּי נַגִּיעַ כֻּלָּנוּ אֶל אַחְדוּת הָאֱמוּנָה וְאַחְדוּת יְדִיעַת בֶּן-הָאֱלֹהִים, אֶל הָאָדָם הַשָּׁלֵם, אֶל שִׁעוּר קוֹמָתוֹ הַמָּלֵא שֶׁל הַמָּשִׁיחַ" (אפסים ד' 13) כלומר, חיים שמשקפים את האופי של המשיח.

שאול השליח אומר בפיליפים ג' 12-14:"לֹא שֶׁכְּבָר הִשַּׂגְתִּי אוֹ שֶׁכְּבָר הִגַּעְתִּי לִשְׁלֵמוּת, אֲבָל רָץ אֲנִי בְּתִקְוָה לְהַשִּׂיג, כִּי מִשּׁוּם כָּךְ גַּם הִשִּׂיגַנִי הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ. אַחַי, עֲדַיִן אֵינֶנִּי חוֹשֵׁב אֶת עַצְמִי לְמִי שֶׁהִשִּׂיג. אֲבָל דָּבָר אֶחָד: אֲנִי שׁוֹכֵחַ אֶת אֲשֶׁר מֵאַחֲרַי וְנֶחֱלָץ קָדִימָה אֶל מַה שֶּׁלְּפָנַי. אֲנִי רָץ אֶל הַמַּטָּרָה כְּדֵי לְהַשִּׂיג אֶת הַפְּרָס שֶׁבִּקְרִיאָה-שֶׁל-מַעְלָה, קְרִיאָתוֹ שֶׁל אֱלֹהִים בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ"

ובמע"ש כ' 24: "אוּלָם חַיַּי אֵינָם יְקָרִים לִי כָּל עִקָּר וּבִלְבַד שֶׁאַשְׁלִים אֶת מְרוּצָתִי וְאֶת הַשֵּׁרוּת אֲשֶׁר קִבַּלְתִּי מֵאֵת הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ — לְהָעִיד עַל בְּשׂוֹרַת חֶסֶד אֱלֹהִים".

2. חיים שמוקדשים לאלוהים ולכבוד אלוהים. אין מטרה נעלה מזאת! וזה היה הכוח המניע בחיי ישוע – להביא כבוד לאלוהים!

נסתכל על מס' דוגמאות:
יוחנן י"א 4 "שָׁמַע יֵשׁוּעַ וְאָמַר: "הַמַּחֲלָה הַזֹּאת אֵינֶנָּה לְמָוֶת, אֶלָּא לִכְבוֹד אֱלֹהִים, כְּדֵי שֶׁיְּכֻבַּד בָּהּ בֶּן-הָאֱלֹהִים."

הסיבה של ישוע להתעכבות מללכת אל אלעזר הייתה כדי "שיכובד בה האלוהים".

יוחנן י"ב 28
"אָבִי, פָּאֵר אֶת שִׁמְךָ!" אָז יָצָא קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם וְאָמַר: "כְּבָר פֵּאַרְתִּי וְשׁוּב אֲפָאֵר."

כאשר ישוע מדבר עם אנדרי ופיליפוס, הוא אומר בתפילתו לאלוהים "אבי פאר את שימך".

וזו צריכה להיות המטרה שלנו!

הראשונה לקורינתים י' 31
"וּבְכֵן אִם תֹּאכְלוּ אוֹ תִּשְׁתּוּ, אוֹ כָּל מַה שֶּׁתַּעֲשׂוּ – עֲשׂוּ אֶת הַכֹּל לְמַעַן כְּבוֹד אֱלֹהִים"

אם כן, מטרותינו לא צריכות להיות בשמחה שלנו, או להגשמה העצמית שלנו, אלא מטרה הקשורה באלוהים, במלכותו והכבוד שלו! ולא כדי שנקבל את הכבוד מאנשים, אלא מאלוהים.

לסיכום, מטרתו של איש ירא ה' היא לכבד את ה' בכל דבר, ועליו לרוץ אל המטרה הזו, עליו לחפש את קרבת האדון כמטמונים.

שאל/י את עצמך, האם את/ה מחפש/ת את קרבת האדון כמו מטמון? האם חייך מביאים כבוד לאלוהים? האם את/ה ירא/ה את ה'?

אתה מוזמן לחלוק עם החברים שלך.

אנחנו קהילה ישראלית של אנשים המאמינים בישוע.

אנחנו נפגשים באופן קבוע כדי להתפלל וללמוד בכתובים בכרמיאל בשבת בשעה 10:30. כולם מוזמנים לבקר. הקליקו כאן להתעדכן בזמני האספות בלוח השנה – מידי פעם אנו נפגשים לקבלת שבת בערב שישי.