משפחה

חיי משפחה –  בני הזוג (שיעור 3)

בשיעור זה, נתמקד בנושא היחסים שבין בני הזוג. נתחיל עם הבעל, לאחר מכן האישה, ואחר כך היחסים של בני הזוג ביחד אחד עם השני. ובשיעורים הבאים – האישה הנשואה לבעל שאינו מאמין, הבודדים (רווקים ורווקות, אלמנים ואלמנות, גרושים וגרושות).

"21 הִכָּנְעוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ מִתּוֹךְ יִרְאַת הַמָּשִׁיחַ. 22 הַנָּשִׁים, הִכָּנַעְנָה לְבַעֲלֵיכֶן כְּמוֹ לַאֲדוֹנֵנוּ, 23 כִּי הָאִישׁ הוּא רֹאשׁ הָאִשָּׁה כְּפִי שֶׁהַמָּשִׁיחַ הוּא רֹאשׁ הַקְּהִלָּה — הַמּוֹשִׁיעַ שֶׁל הַגּוּף. 24 וּכְשֵׁם שֶׁהַקְּהִלָּה נִכְנַעַת לַמָּשִׁיחַ, כֵּן גַּם הַנָּשִׁים תִּכָּנַעְנָה לְבַעֲלֵיהֶן בְּכָל דָּבָר. 25 הָאֲנָשִׁים, אֶהֱבוּ אֶת נְשֵׁיכֶם כְּשֵׁם שֶׁגַּם הַמָּשִׁיחַ אָהַב אֶת הַקְּהִלָּה וּמָסַר אֶת עַצְמוֹ בַּעֲדָהּ 26 כְּדֵי לְקַדְּשָׁהּ וּלְטַהֲרָהּ עַל-יְדֵי רְחִיצַת מַיִם, בְּלִוּוּי דְּבָרוֹ, 27 לְמַעַן יַעֲמִיד לְפָנָיו אֶת הַקְּהִלָּה כְּשֶׁהִיא מְפֹאֶרֶת בְּכָבוֹד, לְלֹא כֶּתֶם וְקֶמֶט וְכַדּוֹמֶה, לְמַעַן תִּהְיֶה קְדוֹשָׁה וּלְלֹא דֹּפִי. 28 כֵּן חַיָּבִים גַּם הָאֲנָשִׁים לֶאֱהֹב אֶת נְשֵׁיהֶם כְּאַהֲבָתָם אֶת גּוּפָם הֵם. הָאוֹהֵב אֶת אִשְׁתּוֹ אוֹהֵב אֶת עַצְמוֹ. 29 הֵן מֵעוֹלָם לֹא שָׂנֵא אִישׁ אֶת בְּשָׂרוֹ, אֶלָּא הוּא מְכַלְכֵּל וּמְטַפֵּחַ אוֹתוֹ כְּדֶרֶךְ שֶׁגַּם הַמָּשִׁיחַ נוֹהֵג בַּקְּהִלָּה, 30 שֶׁהֲרֵי אֵיבְרֵי גּוּפוֹ אֲנַחְנוּ. 31 "עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד." 32 גָדוֹל הָרָז הַזֶּה, וַאֲנִי מִתְכַּוֵּן לַמָּשִׁיחַ וְלַקְּהִלָּה. 33 אֲבָל גַּם אַתֶּם, אִישׁ אִישׁ יֹאהַב אֶת אִשְׁתּוֹ כְּאַהֲבָתוֹ אֶת עַצְמוֹ; וְהָאִשָּׁה תִּירָא אֶת בַּעֲלָהּ" (אפסים ה' 21-33)

אמנם באפסים ה' שאול מתחיל עם האישה, אך אנחנו נתחיל דווקא עם הגבר.

נאמר לנו שעל הגבר לאהוב את האישה- איך לאהוב אותה?
1. כמו שהמשיח אהב את הקהילה (פסוק 25). איך המשיח אהב את הקהילה? על ידי כך שהוא מסר עצמו עבורה – הוא מת בעדה.
2. כמו שאנחנו אוהבים את גופינו, מטפחים ומכלכלים אותו, כך גם עלינו לאהוב את נשותינו (פסוק 28).

שימו לב, האהבה עליה אנחנו שמים דגש, היא כלל וכלל לא האהבה והמשיכה המינית, אלא הרבה מעבר לכך. למרות שישנה גם מחויבות מינית אחד כלפי השני, כאן מדובר על אהבה שמעבר לצרכים גופניים.

בנוסף למחויבות לאהוב את האישה, לספק לאישה ולילדים את צרכיהם, על הגבר להנהיג את ביתו.

אלוהים מסתכל על המשפחה ודורש דין וחשבון – בראשונה מהגבר. שימו לב על אדם וחוה – למי אלוהים קרא? ממי הוא ביקש קודם הסבר? מאדם! (בראשית ג').

עלי, הכהן הגדול, בזמן כהונתו לא חינך כיאות את ילדיו. גם כאשר הוא ידע שהם חוטאים לפני אלוהים, הוא לא העניש אותם או העבירם מתפקידם (שמואל א ב' 11-25), אלא אלוהים פונה לעלי לקבל הסבר על התנהגות ילדיו (פסוק 29). אלוהים דורש מהגבר שהוא יהיה זה שינהיג ויכוון את ביתו ללכת אחרי אלוהים.

אלוהים חפץ בגברים שינהיגו את ביתם על פי העקרונות שהוא מכתיב. אלוהים מחפש גברים שיהיו קודם כל מוכנים להיות כלי שרת בידו, ואז, לצעוד קדימה ולהוביל את המשפחה לרוחניות, לשירות, לצעוד קדימה ולחפש פרצה בחומת השרות של אלוהים על מנת למלא אותו.

הרבה מהגברים מספקים את הצרכים הפיזיים של המשפחה, אך לא את הצרכים הנפשיים והרוחניים בכך שהם עובדים שעות ארוכות במשמרות וכיוצא בזה. במקרה הטוב, זה קורה על מנת להרוויח עוד קצת כסף, ובמקרה הפחות טוב – כדי לברוח מהבית ולא למלא את החובות הנפשיים רוחניים של המשפחה.

דבר זה מצער במיוחד כאשר זה קורה במשפחות של מאמינים. משפחות שיודעות מה אלוהים רוצה מהם, אך מפנים את גבם ומסרבים לעמוד מול דרישה זו של האדון.

אם הגברים לא ימלאו את החובות שלהם בבית להנהיג ולהדריך את המשפחה בדרך אלוהים, להיות שם עבור האישה והילדים, ולפעמים גם עבור ההורים, אז- גם אם יהיה רווח של משכורת כפולה, אלוהים לא יברך. (משלי ט"ו 16-17, משלי י"ז 1).

מעט על חינוך ילדים
תפקיד האב חשוב מאוד בחינוך הילדים. (לימוד נפרד בנושא זה בשיעור אחר). אלוהים דורש מהגבר שיחנך את ילדיו. זוהי לא רק עבודת האם, אלא גם עבודת האב ואפילו להפך! האב חייב להיות שותף בחינוך, ולא בלבד שותף, אלא מנהיג החינוך – בהקראת סיפורים, בהפעלת אמצעי משמעת, בהפגנת אהבה וחיבה. וכדי לעשות כל זאת, חייבים להיות בבית עם הילדים. לא מעט הורים חושבים שכשהילדים כבר הגיעו לגיל הטיפש עשרה אז כעת האב צריך להיות איתם יותר בבית כאשר הם צריכים אותו. לא! ילדים צריכים וזקוקים לאבות כבר כשהם בני שנה, חמש או שבע.

מעט על סדר עדיפות
בראשונה, אלוהים רוצה שנתמסר אליו, שנית לאישה/לגבר, ובשלישית למשפחה. ולבסוף לשרות עבודה במקומות השונים שלנו.

אלוהים רוצה לעבוד בנו – בתוך ליבנו. האם אתם האבות מוכנים לכך? האם אתם מסכימים שאלוהים יפעל בליבכם וישנה אתכם, ויעשה אתכם יותר דומים לו? האם אתם מסכימים שאלוהים ישים בליבכם את הרצון שלו וייתן לכם את הכח לבצע אותו?

אלוהים מחפש גברים לשרותו – למלא את הפרצות שבחומת השרות שלו. האם תתנו לו לעבוד בכם ותיענו לקריאתו?

האישה
נחזור לאפסים ה' – נאמר שעל האישה להיכנע לבעלה. איך? כמו לאדון. דבר אלוהים משווה כאן את הנישואים בין הבעל לאישה לתמונה של הקהילה והמשיח. על האישה להחשיב את בעלה כאילו הוא האדון ולהיכנע לו באותו אופן. הדימוי אולי קשה במיוחד כאשר הגברים לא מתנהגים כמו האדון, והרבה פעמים הם אנוכיים וכיוצא בזה, ובכל זאת, על הנשים להחשיב את הגברים כאילו שהם האדון. ויש כח רב ברוח כנועה.

מדוע אלוהים עשה את האישה? התשובה הראשונה שעולה על ליבנו היא כדי לגדל ילדים. אך לא זאת הייתה המטרה הראשונית שאלוהים עשה את האישה, אלא בשביל הגבר – בשביל אדם (בראשית ב' 18).

בגלל התכונות של האישה, המצבים ההורמונליים וההריונות, היא נועדה לעמוד לצידו של האדם, ושם היא תוכל להרגיש במקום, שם צרכיה יבואו על סיפוקם. דבר זה מנוגד לכל הדרכים והדעות של התנועות הפמיניסטיות, מנוגד לכל הלימוד שהעולם מלמד בימינו אנו. אך זהו דבר אלוהים, ואלוהים ודברו אינם משתנים!

הזוג
האישה צריכה להיכנע לבעלה, הבעל צריך לאהוב את האישה ושניהם צריכים לכבד אחד את השני.

מספר מילים ומחשבות בקשר לזוגיות:
– כבדו אחד את השני.
– דברו בכבוד אחד לשני. זכרו, הנישואים הם תמונה של המשיח והקהילה. אל תמהרו לזרוק פקודות.
– אל תעליבו אחד את השני.
– התחשבו אחד בשני. זה כל כך פוגע שכבן הזוג לא זוכר איך אתה אוהב לשתות את הקפה – עם סוכר או בלי, מעט חלב או הרבה, זה מראה על חוסר התחשבות.
– אל תשוו את בן הזוג למישהו אחר. למשל לזרוק לו בפרצופו מדוע הוא אינו מתנהג בצורה כזו או אחרת כמו מישהו אחר. זה כל כך קל להשוות, אך כל כך לא נכון.
– זכרו ימי הולדת אחד של השני.
– גברים- זכרו את יום הנישואים, זה חשוב במיוחד לאישה.
– עשו הפתעות נעימות אחד לשני. זכרו כמה נעים לקבל פתק עם מילת עידוד.
– בלו זמן ביחד.
– קבלו אחד את השני ללא הניסיון לשנות זה את זו. זהו תפקיד האדון לשנות אותנו.
– אל תעבירו ביקורת על בן הזוג בנוכחות זרים, ובמיוחד לא בנוכחות הילדים.
– מהרו לסלוח אחד לשני ומהרו לבקש סליחה אחד מהשני.

"רִגְזוּ וְאַל-תֶּחֱטָאוּ; אַל תִּשְׁקַע הַשֶּׁמֶשׁ עַל כַּעַסְכֶם,וְאַל תִּתְּנוּ מָקוֹם לַשָּׂטָן" (אפסים ד' 26-27).

תראו ותפגינו את אהבה אחד לשני במילים ובדיבור, אך יותר מכך בפועל ובאמת (הראשונה ליוחנן ג' 18).

התפללו אחד עבור השני.

גברים- הללו את נשותיכם.

בראשונה לקורינתים י"א 7 נאמר שהאישה היא כבוד הגבר. גברים- טפלו בכבוד שלכם (ראה גם משלי י"ב 4).

"עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (בראשית ב' 24).

אלוהים קורא לנו לעזוב את ההורים ולפתח בית משלנו. לא להיות תלויים בהורים. אמנם זה קשה לשני הצדדים: א. להורים לשחרר את הנער/ה, ב. לנער/ה להשתחרר מההורים ולהפוך לעצמאיים.

בני הזוג חייבים לעמוד לבד בטיפול בענייניהם, וחשוב מאוד שהמשפחות שלנו יהיו יציבות גם כלכלית – והכוונה אינה להיות עשירים, אלא לדעת להסתפק ולהסתדר עם מה שמקבלים ולא יותר.

אתה מוזמן לחלוק עם החברים שלך.

אנחנו קהילה ישראלית של אנשים המאמינים בישוע.

אנחנו נפגשים באופן קבוע כדי להתפלל וללמוד בכתובים בכרמיאל בשבת בשעה 10:30. כולם מוזמנים לבקר. הקליקו כאן להתעדכן בזמני האספות בלוח השנה – מידי פעם אנו נפגשים לקבלת שבת בערב שישי.