אהבה

האם אתה אוהב אותי??

והפעם נושא חשוב מאוד – אהבה!

האדון ישוע שואל את שמעון כיפא ביוחנן כ"א אותה שאלה 3 פעמים, מישהו זוכר מה השאלה?

השאלה היא: "האם אתה אוהב אותי"?
זוהי שאלה שחשוב מאוד שגם אנחנו ובמיוחד כאשר שנה חדשה מתחילה, שנה חדשה עם הבטחות שאנו מבטיחים לה'.
כעת נסתכל על הקריטריון שישוע נותן למי שאוהב אותו:
יוחנן י"ד 21 – "המחזיק במצוותי ושומר אותן הוא האוהב אותי"

מה מאפיין את מי שאוהב את ישוע? שהוא ישמור את מצוותיו.

בקטע הזה שישוע מדבר אל תלמידיו 3 פעמים הוא חוזר ואומר את אותם הדברים.

* פסוק 15 – אם אתם אוהבים אותי הרי שתשמרו את מצוותי.
* פסוק 21 – המחזיק במצוותי ושומר אותן הוא האוהב אותי.
* פסוק 23 – מי שאוהב אותי ישמור את דברי.

פעם אחת אפילו, הוא אומר את אותם דברים רק בדרך השלילה.

* פסוק 24 – מי שאינו אוהב אותי, אינו שומר את דברי.

ישוע רוצה להדגיש כאן לתלמידיו את הדברים האלו, הוא מדגיש את האפיון למי שאוהב אותו שהוא ישמור את דבריו, כדי שתלמידיו יפנימו את הדברים האלו ויעשו אותם.
אך מעבר לכך, בפסוק 21 ישוע ממשיך ואומר שכתוצאה מכך האב וישוע ישכנו אצל אותו אחד שישמור את דבריו ויאהב אותו. ישוע מעוניין יותר מכל ביחסים איתו.

לא רק חוקים לגאלים- מה כן מותר, איך כן נכון להתפלל, אלא מערכת יחסים אישית איתו. הוא רוצה שנאהב אותו מכל ליבנו, נפשנו וכוחנו.

התגלות ב' 1-7
"1 אֶל־מַלְאַךְ קְהַל אֶפְסוֹס כְּתֹב כֹּה אָמַר הָאֹחֵז בִּימִינוֹ שִׁבְעַת הַכּוֹכָבִים הַמִּתְהַלֵּךְ בְּתוֹךְ שֶׁבַע מְנֹרוֹת הַזָּהָב׃2 יָדַעְתִּי אֶת־מַעֲשֶׂיךָ וְאֶת־עֲמָלְךָ וְאֶת־סָבְלֶךָ וַאֲשֶׁר לֹא־תוּכַל שְׂאֵת אֶת־הָרְשָׁעִים וַתִּבְחַן אֶת־הָאֹמְרִים שְׁלִיחִים אֲנַחְנוּ וְאֵינָם וַתִּמְצָאֵם דֹּבְרֵי שָׁקֶר׃3 וְאַתָּה נָשָׂאתָ הַרְבֵּה וְיֶשׁ־לְךָ סַבְלָנוּת וּלְמַעַן שְׁמִי לֹא יָעָפְתָּ׃4 אַךְ יֶשׁ־לִי עָלֶיךָ כִּי נָטַשְׁתָּ אֶת־אַהֲבָתְךָ הָרִאשׁוֹנָה׃5 זָכְרָה אֵפוֹא אֵי־מִזֶּה נָפַלְתָּ וְשׁוּבָה וַעֲשֵׂה כְמַעֲשֶׂיךָ הָרִאשֹׁנִים וְאִם־לֹא הִנְנִי בָא עָלֶיךָ מַהֵר וְהָדַפְתִּי מְנוֹרָתְךָ מִמְּקוֹמָהּ אִם־לֹא תָשׁוּב׃6 אֲבָל זֹאת לָךְ אֲשֶׁר שׂנֵא אַתָּה אֶת־מַעֲשֵׂי הַנִּיקְלָסִים אֲשֶׁר שְׂנֵאתִים גַּם־אָנִי׃7 מִי אֲשֶׁר־אֹזֶן לוֹ יִשְׁמַע אֵת אֲשֶׁר הָרוּחַ אֹמֵר לַקְּהִלּוֹת הַמְנַצֵּחַ אֶתֶּן־לוֹ לֶאֱכֹל מֵעֵץ הַחַיִּים אֲשֶׁר בְּתוֹךְ גַּן־אֱלֹהִים"

כשאנחנו מסתכלים על איך ישוע מתאר את הקהילה הזאת, מבחינה מסוימת יש הרבה מה לקנא בקהילה הזו:

* הם עובדים עבור האדון
* יש להם סבלנות
* אינם יכולים לשאת את הרשע
* יש להם הבחנה רוחנית
* סובלים בעבור האדון

אך דבר אחד הם איבדו. ובגלל הדבר הזה ישוע מוכיח אותם כ"כ חזק. הדבר שהם איבדו זה את האהבה הראשונה ולכן ישוע גוער בהם ומבקש מהם לחזור בתשובה ולעשות את המעשים הראשונים.

מהם המעשים הראשונים של אותה קהילה שהאדון מאיץ בהם לעשותם שוב?

מעשה השליחים י"ט 18-20
"18 וְרַבִּים מִן־הַמַּאֲמִינִים בָּאוּ וַיִּתְוַדּוּ וַיּוֹדִיעוּ אֶת־אֲשֶׁר עָשׂוֹּ׃19 וְרַבִּים אֲשֶׁר עָשְׂקוּ בְּהַבְלֵי כְשָׁפִים הֵבִיאוּ אֶת־סִפְרֵיהֶם וַיִּשְׂרְפוּם בָּאֵשׁ לְעֵינֵי כֹל וַיְחַשְּׁבוּ אֶת־מְחִירָם וְהִנֵּה הוּא חָמֵשׁ רִבּוֹ דִּינָרִים׃20 וּדְבָר יְהוָֹה גָּבַר מְאֹד וַיֵּלֶךְ הָלֹךְ וְחָזֵק"

אז מהן המעשים שהאפסים עשו:
* הם התוודו על חטאיהם = קיבלו את האדון לחייהם.
* שרפו את ספרי הכישוף = עזבו את החיים הישנים האלילים והכישוף.

אנו צריכים להבין מי היו האפסים לפני שהגיעו לאמונה- הם היו עובדי אלילים וכפי שאנו רואים מתגובתם גם רבים מהם התעסקו בכישוף.

הייתה בהם ההתלהבות הראשונית, האהבה הראשונה – אהבת חתן את הכלה.

הם לא מכרו את הספרים, אלא שרפו אותם. הם נתקו כל מגע עם עבודת הכישוף.

לוקס, כותב האיגרת כותב לנו את חישוב העלות של שריפת הספרים – 50,000 מטבעות כסף. מטבע כסף שווה לשכר של יום עבודה, כלומר כ- 200 ש"ח = 200 ש"ח כפול 50,000 שווה ל- 10 מיליון!!

כאשר אנו חוזרים לספר ההתגלות, עוברים כבר כ- 30 עד 40 שנים וכעת האפסים כבר יודעים את דבר ה', מיוסדים דוקטרינאלית, הבנתם את דבר ה' נכונה יותר: הם לא סובלים את הרשע, יש להם הבחנה רוחנית, הם עובדים את האדון ואפילו סובלים בעבור שמו.

אך בדרך הם איבדו משהו. הם איבדו את היחסים האישיים עם האדון. הם איבדו את האהבה הראשונה. דבר ה' לא מספר לנו איך זה קרה, אנו רק יכולים לנחש.

אנו יכולים גם להסתכל על עצמינו ולראות האם זה בכלל אפשרי: אלו שבננו שהגיעו לאמונה לפני שנים רבות- 10, 20 או 30 שנה, האם אנו עדיין חמים לאדון באותה מידה? האם יש לנו את אותה התלהבות ראשונית? אותה אהבה ראשונה כמו שהחתן אוהב את הכלה? האם אנחנו יותר קרובים אליו אחרי שנים של אמונה או שמקבלים אותו כמובן מאליו והיחסים איתו תקועים?

אם לא-אז למה? מה קרה בחיינו שאיבדנו אותה?

האם דאגות החיים חונקות אותנו, מעמיסות עלינו? האם מרוב התעסקויות ודאגות איבדנו את היחס הקרוב עם אלוהים? מה היו המעשים הראשונים שעשינו ועכשיו אנו לא עושים?

כדי שנוכל לענות טוב יותר על השאלה הזאת, נסתכל על דוגמא נוספת שדבר ה' נותן לנו, והפעם מהתנ"ך-

מלכים א' ג' 3-5
"3וַיֶּאֱהַב שְׁלֹמֹה אֶת־יְהוָה, לָלֶכֶת בְּחֻקּוֹת דָּוִד אָבִיו; רַק בַּבָּמוֹת, הוּא מְזַבֵּחַ וּמַקְטִיר׃ 4 וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ גִּבְעֹנָה לִזְבֹּחַ שָׁם, כִּי הִיא הַבָּמָה הַגְּדוֹלָה; אֶלֶף עֹלוֹת יַעֲלֶה שְׁלֹמֹה, עַל הַמִּזְבֵּחַ הַהוּא׃ 5 בְּגִבְעוֹן, נִרְאָה יְהוָֹה אֶל־שְׁלֹמֹה בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה; וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, שְׁאַל מָה אֶתֶּן־לָךְ"

בתחילת דרכו של שלמה כתוב לנו שהוא אהב את ה' ומרוב אהבתו הוא הקריב 1,000 עולות, לשלמה היה לב רחב (מלכים א' ה' 9), ואחרי שהוא הקריב את הקורבנות ה' מתגלה אליו בחלום ושואל את שלמה מה הוא רוצה. שלמה בוחר לבקש חכמה כדי להנהיג את העם וה' נותן לו חכמה רבה וגם עושר רב. בסיום המשימה הגדולה שעמדה בפניו- בניית בית המקדש, שלמה מתפלל וה' עונה באש שיורדת מהשמיים (דברי הימים ב' ז' 1), זמן מה אח"כ ה' מתגלה אליו שוב.

מלכים א' ט' 1-7
"1 וַיְהִי כְּכַלּוֹת שְׁלֹמֹה, לִבְנוֹת אֶת־בֵּית־יְהוָה וְאֶת־בֵּית הַמֶּלֶךְ; וְאֵת כָּל־חֵשֶׁק שְׁלֹמֹה, אֲשֶׁר חָפֵץ לַעֲשׂוֹת׃ 2 וַיֵּרָא יְהוָה אֶל־שְׁלֹמֹה שֵׁנִית; כַּאֲשֶׁר נִרְאָה אֵלָיו בְּגִבְעוֹן׃ 3 וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, שָׁמַעְתִּי אֶת־תְּפִלָּתְךָ וְאֶת־תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי, הִקְדַּשְׁתִּי, אֶת־הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה, לָשׂוּם־שְׁמִי שָׁם עַד־עוֹלָם; וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל־הַיָּמִים׃ 4 וְאַתָּה אִם־תֵּלֵךְ לְפָנַי, כַּאֲשֶׁר הָלַךְ דָּוִד אָבִיךָ בְּתָם־לֵבָב וּבְיֹשֶׁר, לַעֲשׂוֹת כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ; חֻקַּי וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמֹר׃ 5 וַהֲקִמֹתִי אֶת־כִּסֵּא מַמְלַכְתְּךָ עַל־יִשְׂרָאֵל לְעֹלָם; כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי, עַל־דָּוִד אָבִיךָ לֵאמֹר, לֹא־יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ, מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל׃ 6 אִם־שׁוֹב תְּשֻׁבוּן אַתֶּם וּבְנֵיכֶם מֵאַחֲרַי, וְלֹא תִשְׁמְרוּ מִצְוֹתַי חֻקֹּתַי, אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם; וַהֲלַכְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם׃ 7 וְהִכְרַתִּי אֶת־יִשְׂרָאֵל, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם, וְאֶת־הַבַּיִת אֲשֶׁר הִקְדַּשְׁתִּי לִשְׁמִי, אֲשַׁלַּח מֵעַל פָּנָי; וְהָיָה יִשְׂרָאֵל לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכָל־הָעַמִּים"

כאן ה' מזהיר את שלמה ממה שעלול לקרות אם הוא לא ילך בדרך ה'. לשלמה כפי שאמרנו היה לב רחב ויחד עם זאת חולשה, שלמה אהב 3 דברים:
* כסף – מלכים א' י' 21-22
* כח – מלכים א' י' 26-28
* נשים – מלכים א' י"א 1-3

שלמה נטה אחרי נטיות ליבו ואחרי תאוות ליבו, הוא לא נזהר מהכתוב בדבר ה' (דברים י"ז 14-17) (דברים ז' 1-3), שלמה הרשה לחטא להיכנס לביתו, וכל זמן שהוא היה חזק מספיק הוא יכל לשלוט עליו.

אך מה קרה לשלמה כאשר הוא הזדקן?

מלכים א' י"א 4-10
"4 וַיְהִי, לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה, נָשָׁיו הִטּוּ אֶת־לְבָבוֹ, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא־הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם־יְהוָה אֱלֹהָיו, כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו׃ 5 וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה, אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת, אֱלֹהֵי צִדֹנִים; וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם, שִׁקֻּץ עַמֹּנִים׃ 6 וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה; וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה כְּדָוִד אָבִיו׃ ס 7 אָז יִבְנֶה שְׁלֹמֹה בָּמָה, לִכְמוֹשׁ שִׁקֻּץ מוֹאָב, בָּהָר אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי יְרוּשָׁלִָם; וּלְמֹלֶךְ שִׁקֻּץ בְּנֵי עַמּוֹן׃ 8 וְכֵן עָשָׂה, לְכָל־נָשָׁיו הַנָּכְרִיּוֹת; מַקְטִירוֹת וּמְזַבְּחוֹת לֵאלֹהֵיהֶן׃ 9 וַיִּתְאַנַּף יְהוָה בִּשְׁלֹמֹה; כִּי־נָטָה לְבָבוֹ, מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הַנִּרְאָה אֵלָיו פַּעֲמָיִם׃ 10 וְצִוָּה אֵלָיו עַל־הַדָּבָר הַזֶּה, לְבִלְתִּי־לֶכֶת, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא שָׁמַר, אֵת אֲשֶׁר־צִוָּה יְהוָה"

כאשר שלמה הזדקן נשיו שלטו בו, נשותיו הטו את ליבו ללכת אחרי אלוהים אחרים.

היום, כאשר אנו עדיין צעירים ועם מספיק כח, עלינו להסיר את הדברים שהם לא מאלוהים לפני שהם יתפסו אותנו, כי כאשר נזקין הדברים האלו ישלטו בנו.

הבעיה עם התאוות והחשקים- הם לא נעלמים כאשר אנו מתבגרים, אם אנו לא מטפלים בהם עכשיו הם ישתלטו עלינו כאשר נתבגר.

שלמה התחיל טוב! אפילו טוב מאוד, הייתה לו דוגמא מוחשית-את אביו שהתחיל וגמר טוב, אך שלמה ויתר לעצמו ולתשוקותיו ונכנע להם ובסופו של דבר הם שלטו בו.

האפסים התחילו טוב! אפילו טוב מאוד. הם היו מוכנים להקריב המון עבור ה', אך השנים עברו ובאיזה שהוא שלב בדרך הם איבדו את הכח המניע לאהבתם לאדון.

מה איתנו? האם אנו שהגענו לאמונה לפני כך וכך שנים, האם גם אנחנו התמסדנו באופן שכזה שאנו לא מוכנים להקריב נוחיות על מזבח האמונה, או אולי התאוות שלנו, החשקים שלנו מרחיקים אותנו מהאדון. האם אנו עדיין נלהבי רוח, או אולי רוחנו נפלה? האדון קורא לנו להמשיך ולהיות נלהבי רוח: רומים י"ב 11 – "שִׁקְדוּ וְאַל־תֵּעָצֵלוּ הִתְלַהֲבוּ בָרוּחַ וִהְיוּ עֲבָדִים לָאָדוֹן"

נחזור לשאלות שישוע שואל את שמעון כיפא:

 יוחנן כ"א 15-17
" 15 וַיְהִי אַחֲרֵי אָכְלָם וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ אֶל־שִׁמְעוֹן פֶּטְרוֹס שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה הֲתֶאֱהַב אֹתִי יוֹתֵר מֵאֵלֶּה וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֵּן אֲדֹנִי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ וַיֹּאמֶר אֵלָיו רְעֵה אֶת־טְלָאָי׃16 וַיֹּאמֶר אֵלָיו עוֹד הַפַּעַם שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה הֲתֶאֱהַב אֹתִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֵּן אֲדֹנִי אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ וַיֹּאמֶר אֵלָיו נְהַג אֶת־צֹאנִי׃17 וַיֹּאמֶר אֵלָיו פַּעַם שְׁלִישִׁית שִׁמְעוֹן בֶּן־יוֹנָה הֲתֶאֱהַב אֹתִי וַיִּתְעַצֵּב פֶּטְרוֹס כִּי־אָמַר אֵלָיו בַּשְּׁלִישִׁית הֲתֶאֱהַב אֹתִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנִי אֶת־כֹּל אַתָּה יוֹדֵעַ וְיָדַעְתָּ כִּי אֲהַבְתִּיךָ וַיֹּאמֶר אֵלָיו יֵשׁוּעַ רְעֵה אֶת־צֹאנִי"

האם אתה אוהב אותי? לא אתייחס עכשיו לאיך המילים כתובות ביוונית, אך מה שכן נשים לב אליו זה מי היה כיפא קודם – דייג.

דייג לא רועה וישוע רוצה להפוך אותו לרועה, ישוע רוצה לשנות אותו והוא אומר לו 3 פעמים. ישוע שם דגש מיוחד ברגע שהוא חוזר על השאלה 3 פעמים. שימו לב שבכל פעם שכיפא עונה לישוע, ישוע נותן הנחיה קצת שונה: בפעם הראשונה "רעה את טלאי" – כלומר דאג קודם כל לכבשים הצעירות, בפעם השנייה "נהג את צאני". יש לנו כאן את ההליך של מה שקורה עם הרועה, קודם כל כשהוא קם בבוקר הוא הולך ודואג לצאן הצעיר ואחר כך לכבשים היותר בוגרות ומנהיג ומדריך אותם למקום המרעה שלהם. ופעם השלישית ישוע אומר לו "רעה את צאני". עכשיו, כאשר הצאן נמצא במרעה, הרועה צריך לשמור עליהם מפני הזאבים החיות הרעות או האנשים שרוצים לגנוב אותם. ישוע רוצה להפוך את כיפא הדייג לכיפא הרועה. יש הבדל אדיר בין רועה לדייג – אלו 2 אישיות אחרות לגמרי.

 ישוע רוצה לשנות גם אותך. האם תיתן לו לעצב אותך לאישיות שהוא רוצה שתהיה לך?

אני רוצה לחזור שוב לשאלה שישוע שאל את כיפא, אך הפעם דמיינו שהאדון שואל אתכם אישית:
* "האם אתה אוהב אותי"?
* "האם אתה מוכן להשתנות בעבורי"?

"האם אתה אוהב אותי"? "אז שמור את מצוותי"
"האם אתה אוהב אותי"? "אז שמור על עיניך"
"האם אתה אוהב אותי"? "אהוב את אשתך"
"האם אתה אוהב אותי"? "היכנעי לבעלך"
"האם אתה אוהב אותי"? "חנך את ילדיך"
"האם אתה אוהב אותי"? "הישמע להוריך"
"האם אתה אוהב אותי"? "עשה את מלאכתך"
"האם אתה אוהב אותי"? "רסן את תאוותיך"

לצערינו, אנו לא יכולים לומר שהגענו למנוחה, אך כן אפשר לומר עם שאול השליח:

פיליפים ג' 12-15
"12 לֹא כְּאִלּוּ שֶׁהִשַׂגְתִּי אוֹ שֶׁהָשְׁלַמְתִּי אֲבָל אֶרְדֹּף אוּלַי אַשִׂיג כַּאֲשֶׁר גַּם־הִשִׂיגַנִי הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ׃13 אַחַי אֵינֶנִּי אֹמֵר שֶׁכְּבָר הִשַׂגְתִּי אַךְ־אַחַת דִּבַּרְתִּי כִּי־שֹׁכֵחַ אֲנִי אֶת־אֲשֶׁר מֵאַחֲרַי וְאֶשְׁתַּטֵּחַ אֶל־אֲשֶׁר לְפָנָי׃14 וְאֶל־הַמַּטָּרָה אֶרְדֹּף אֶת־שְׂכַר הַנִּצָּחוֹן אֲשֶׁר הוּא בַּקְּרִיאָה שֶׁל־מַעְלָה מֵאֵת הָאֱלֹהִים בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ׃15 לָכֵן מִי שֶׁהוּא שָׁלֵם בָּנוּ כֵּן יַחֲשֹׁב וְאִם־תַּחְשְׁבוּ מַחֲשָׁבָה אַחֶרֶת גַּם־זֹאת יְגַלֶּה לָכֶם הָאֱלֹהִים"

אם 10 שנים אנו עומדים באותו מקום ביחסינו עם האדון אז יש בעיה, אם איבדנו את האהבה הראשונית יש אפשרות להבעיר אותה שוב.

בואו ונאפשר לרוח הקודש לפעול בנו ולהבעיר את האהבה הזאת מחדש, ה' מעוניין במערכת יחסים אישית איתנו, מערכת יחסים שיסודה היא אהבה, הוא אהב אותנו ראשון! הוא מסר את הדבר הכי יקר עבורנו, את בנו יחידו מתוך אהבתו אלינו והוא מבקש מאיתנו שנשיב לו אהבה.

האם נאהב אותו כתגובה לאהבתו אלינו?

אתה מוזמן לחלוק עם החברים שלך.

אנחנו קהילה ישראלית של אנשים המאמינים בישוע.

אנחנו נפגשים באופן קבוע כדי להתפלל וללמוד בכתובים בכרמיאל בשבת בשעה 10:30. כולם מוזמנים לבקר. הקליקו כאן להתעדכן בזמני האספות בלוח השנה – מידי פעם אנו נפגשים לקבלת שבת בערב שישי.