כתיבה

האיגרת אל טיטוס – שיעור 3 (אחרון) – טיטוס ב' 1-10

בפעם הקודמת למדנו מעט על טיטוס מקבל האיגרת. ראינו ששאול קורא לו בנו  האמיתי, שאול בוטח בו בצורה מיוחדת וכאן שאול משאיר אותו ומבקש ממנו שהוא ימנה זקנים בכל עיר ועיר באי כרתים. איזו אחריות כבדה מצד אחד ואיזה ביטחון רב יש לשאול בטיטוס מצד שני.

ראינו שהמקום שבו טיטוס נמצא זה כרתים, אך בכרתים (פסוקים 10-13) ישנם רבים המסרבים להישמע, דוברי הבל, וכבר אמר אחד מהם- "הכרתים משקרים תמיד, חיות רעות וזללנים עצלים".

איזה תיאור לקבוצת אנשים – מסרבים להישמע
* דוברי הבל.
* מתעים.
* שקרנים.
* עצלנים.

את הקבוצה הזאת טיטוס צריך לשרת, זה המקום ששאול השאיר את טיטוס. אך מהמקום הזה- מתוך קבוצת האנשים הזאת ה' משך אנשים שיאמינו בו והקים לו קהילה.

איזה אתגר עומד בפני טיטוס!

טיטוס ב' 1-10
"1 וְאַתָּה דַּבֵּר אֶת אֲשֶׁר יָאֶה לְתוֹרָתֵנוּ הַבְּרִיאָה: 2 שֶׁיִּהְיוּ הַזְּקֵנִים מְפֻכָּחִים, רְצִינִיִּים, מְאֻפָּקִים, בְּרִיאִים בָּאֱמוּנָה, בְּאַהֲבָה וּבְסַבְלָנוּת. 3 וְכֵן גַּם הַזְּקֵנוֹת שֶׁתִּתְנַהֵגְנָה בִּקְדֻשָּׁה; שֶׁלֹּא תִּהְיֶינָה הוֹלְכוֹת רָכִיל וְלֹא תִּתְמַכֵּרְנָה לְיַיִן, כִּי אִם תִּהְיֶינָה מְלַמְּדוֹת אֶת הַטּוֹב, 4 כְּדֵי שֶׁתְּחַנֵּכְנָה אֶת הַנָּשִׁים הַצְּעִירוֹת לֶאֱהֹב אֶת בַּעֲלֵיהֶן וְיַלְדֵיהֶן, 5 וְלִהְיוֹת צְנוּעוֹת, טְהוֹרוֹת, מַשְׁגִּיחוֹת עַל בֵּיתָן, טוֹבוֹת, נִשְׁמָעוֹת לְבַעֲלֵיהֶן; זֹאת לְמַעַן לֹא יְנֹאַץ דְּבַר הָאֱלֹהִים. 6 כְּמוֹ כֵן הָאֵץ בַּצְּעִירִים שֶׁיִּהְיוּ מְאֻפָּקִים בַּכֹּל; 7 הַרְאֵה עַצְמְךָ מוֹפֵת לְמַעֲשִׂים טוֹבִים; תְּהֵא הוֹרָאָתְךָ טְהוֹרָה וּמְכֻבֶּדֶת; 8 יִהְיוּ דְּבָרֶיךָ בְּרִיאִים וּבְלִי דֹּפִי, לְמַעַן יֵבוֹשׁ הַמִּתְנַגֵּד בְּאֵין לוֹ שׁוּם דָּבָר רַע לוֹמַר עָלֵינוּ. 9 עַל הָעֲבָדִים לְהִכָּנַע לַאֲדוֹנֵיהֶם בַּכֹּל, לְהַשְׂבִּיעַ אֶת רְצוֹנָם וְלֹא לְהִתְוַכֵּחַ. 10 אַל יִמְעֲלוּ, אֶלָּא יַרְאוּ נֶאֱמָנוּת מְלֵאָה כְּדֵי שֶׁבְּכָל דָּבָר יַרְבּוּ פְּאֵר לְתוֹרַת הָאֱלֹהִים מוֹשִׁיעֵנו"

בפני טיטוס עומד אתגר קשה- הכרתים כפי שהזכרנו מתעים ושקרנים, דוברי הבל ועצלנים ובגלל זה שאול פונה אליו ואומר לו בפסוק 1 "ואתה דבר את אשר יאה לתורתנו הבריאה".
הכרתים מושחתים וטיטוס צריך להרים את הרף של החיים המוסריים – החיים המשיחיים.
לאנשים בכרתים יש את הסטנדרטים שלהם, אך למאמינים יש הסטנדרטים מאלוהים ואי אפשר לחיות את החיים החדשים לפי הסטנדרטים והחוקים של החיים שלפני שהגענו לאמונה.

כמו שאי אפשר לשחק כדורעף עם כדורסל, או אי אפשר לשחק כדורסל עם החוקים של כדורגל.

מפסוק 2 עד 9 שאול נותן לטיטוס הנחייה לגבי 6 קבוצות שונות של אנשים:
* פסוק 2 – אנשים זקנים.
* פסוק 3-4 – נשים זקנות.
* פסוק 4-5 – נשים צעירות.
* פסוק 6 – צעירים.
* פסוק 7-8 – טיטוס עצמו.
* פסוק 9-10 עבדים.

הקהילה בכרתים מורכבת משכבות שונות של אוכלוסיה, שכבות גיל שונות, חברתיות שונות, וקהילה בריאה צריכה להיות מורכבת משכבות שונות של אנשים.

קבוצות האנשים וההנחיות המיוחדות ששאול נותן להם:

שאול מתחיל עם האנשים הזקנים- בפסוק 2 לא מדובר על זקנים בקהילה אלא על אנשים זקנים בגילם והוא מבקש שהזקנים יהיו מפוכחים. לזקנים אין כבר את הכח לצאת לעבודה פיזית בחוץ או בשדה, הם היו מבלים את זמנם בהבל, בשטויות, ובין היתר היו שותים הרבה וכאן שאול מדבר שעל הזקנים להיות ההפך, להיות מפוכחים, רציניים, מאופקים, בריאים באמונה, שהמקום שבו הם נמצאים –כרתים, לא ימשוך אותם אליו שהעולם שהוא כ"כ מפתה לא ימשוך אותם מהאמונה – לא יגרור אותם אליו.

בפסוק 3 שאול עובר לנשים הזקנות והוא מבקש שגם הן תתנהגנה בקדושה. להזכיר שוב, המקום ללא קדושה, ללא יראת ה' ועל טיטוס להרים את הרף, לא להיות דומים לעולם, וכך גם הנשים הזקנות שלא ילכו רכיל וגם שלא יתמכרו ליין- אלא תלמדנה את הטוב ושהן יחנכו וילמדו את הנשים הצעירות לאהוב את בעליהם.

מי צריך ללמד את הנשים הצעירות? לא הגברים ובטח לא הגברים הצעירים, אלא הנשים המבוגרות, זה התפקיד שלהן! כי ברגע שהגברים ילמדו אותן, הם יגיעו למחוזות אחרים, הפיתוי יכנס והם יפלו בחטא.

בפסוק 4-5, שאול מדבר אל קבוצת הנשים הצעירות ושהן צריכות לאהוב את בעליהן וילדיהן. מעניין ששאול צריך לעודד את הקהילות שם שהנשים יאהבו את בעליהן, ככל הנראה בגלל האופן שבו ההורים קבעו עם מי עליהם להתחתן כבר כשהן היו ילדות.

שאול ממשיך ואומר שעליהן להיות צנועות, טהורות. ביוונית לא כתוב "צנועות" אלא "שקולות".

שני הדברים נכונים. הזכרנו גם שאחד מתפקידיו של טיטוס זה להרים את הרף- את הסטנדרטים, על מנת שלא יהיו דומים לכרתים, אז אם מייחסים זאת לנושא הצניעות- נשים צעירות לא צריכות לחקות את הלבוש של העולם ועליהן להיות שקולות, מאוזנות, ולא לפעול מדחף ואימפולסיביות אלא בשיקול דעת.

בפסוק 6 שאול עובר לצעירים ואומר להם משפט אחד- "להיות מאופקים בכל". בדיוק אחד מהנושאים הכי קשים לצעירים – דבר שהוא ההיפך ממה שהם. אך בתחילת הפסוק כתוב "כמו כן" או ביוונית "באופן דומה". במילים האלו בעצם שאול מנחה את הצעירים גם בכל מה שנאמר לנשים הצעירות.

מכאן שאול מדבר אל טיטוס עצמו והוא נותן לו 3 הנחיות:
1. להיות מופת.
2. שהוראתו תהיה טהורה ומכובדת.
3. שדבריו יהיו בריאים וללא דופי.

כאשר הדבר הראשון הוא הרבה פעמים המרכזי – להיות מופת = דוגמא.

אנו צריכים הוראה, אנו צריכים שילמדו אותנו, אך יותר מכל אנו זקוקים לדוגמא. דוגמא אישית. ומהאנשים הבוגרים באמונה אנו מצפים שיהיו דוגמא לצעירים יותר. שאול השליח אומר הרבה באיגרותיו "לכו בעקבותיי" (הראשונה לקורינתים יא' 1), "התנהגו כמוני" (פיליפים ג' 17, ד' 9), זהו אתגר לכל מנהיג- קטן או גדול.

בחזרה לטיטוס- שאול מנחה את טיטוס להיות דוגמא. דוגמא למה? למעשים טובים. שהוראתו תהיה טהורה ומכובדת ודבריו יהיו בריאים וללא דופי, וזאת על מנת שהמתנגד ייבוש, כי לא יהיה לו שום דבר רע לומר עלינו.

כאשר פטרוס כותב את איגרתו, גם הוא אומר דברים דומים: הראשונה לפטרוס ב' 12
"היטיבו את דרכיכם בגויים" למה? "כדי שיתבוננו במעשיכם הטובים…"
שאול מסיים את הנחיותיו בהנחיה לעבדים. אמנם בימינו אין לנו עבדים, אך יש לנו שכירים ועובדים ומבחינה מסוימת זה מתאים גם להם, כלומר לכולנו – להיכנע לממונים עליהם: שלא ימעלו אלא יראו נאמנות מלאה, כי כך הם בעצם מרבים פאר לתורת ה'. מרבים פאר הכוונה כמו שנשותינו מתקשטות/מתייפות, כך הם ייפו את התורה.

טיטוס נמצא בכרתים, וכפי שראינו המצב הרוחני בכרתים הוא בכי רע. אך אנשים הגיעו לאמונה וכעת, כאשר הם באמונה חייהם השתנו. הם אינם יכולים לחיות יותר לפי הסטנדרטים של החיים הקודמים.

אם נשווה זאת שוב למשחקי כדור, אי אפשר לשחק כדור-עף עם כדורסל- זה לא הולך, אי אפשר לשחק במגרש כדורסל כדורגל- זה לא הולך, אי אפשר לחיות את חיי האמונה עם הסטנדרטים של העולם- חייבים לשנות את הסטנדרטים וזוהי קריאתו של שאול לטיטוס שיאתגר את האנשים.

לסיום, שאול קורא לטיטוס לעודד את האנשים לעשות מעשים טובים ולהתהלך בקדושה .
מה המניע לעשות מעשים טובים?
* מניע שהאנשים ינהגו בקדושה.
* מניע שהאנשים לא יתנהגו בהתאם לסטנדרטים של הכריתים.

אהבת אלוהים
באחת מקבוצות הבית אחד האחים שיתף מספר מחשבות מספר ההתגלות, ובין היתר הוא דיבר על הקהילה באפסוס שישוע מוכיח אותם שהם איבדו את האהבה הראשונה.

מה קורה אתכם כעת?

האם אהבת אלוהים שבקרבכם מתקררת? אם כן, הכניסו עצים למדורה- חיזרו ועשו את המעשים הראשונים. אלוהים שם כל הזמן, הוא מחכה לכם – האם תבואו??

אתה מוזמן לחלוק עם החברים שלך.

אנחנו קהילה ישראלית של אנשים המאמינים בישוע.

אנחנו נפגשים באופן קבוע כדי להתפלל וללמוד בכתובים בכרמיאל בשבת בשעה 10:30. כולם מוזמנים לבקר. הקליקו כאן להתעדכן בזמני האספות בלוח השנה – מידי פעם אנו נפגשים לקבלת שבת בערב שישי.